Bedrijf management

In 6 stappen een Facebook-pagina voor je bedrijf maken [Deel 1]

Facebook pagina coexpert

In een van onze vorige artikelen hebben we uitgelegd dat Facebook voor bedrijven een bijna onmisbaar communicatiemiddel is geworden. Een Facebook-pagina is buitengewoon nuttig in termen van het imago, de business, de klantenbinding enzovoort, om zowel de relatie met de klanten als de zichtbaarheid van het bedrijf op het internet te versterken. Hoe bouw je de ideale Facebook-pagina voor je loodgieters- en/of verwarmingsbedrijf?
Volg de 6 stappen van de gids van CoExpert.

Facebook-pagina: verschillende soorten profielen

Je kunt op Facebook verschillende soorten profielen aanmaken die elk aan verschillende doeleinden beantwoorden.

  • Het persoonlijke profiel is alleen bedoeld voor ‘echte’ personen, dus voor zuiver persoonlijk gebruik onder je eigen naam. De eerste stap van een promotiestrategie voor je bedrijf op Facebook: een persoonlijke account aanmaken om alle functies van het platform te kunnen gebruiken. Aan een persoonlijk profiel kun je vrienden toevoegen en je kunt er in je eigen naam inhoud op publiceren of raadplegen. Via dit type pagina kun je daarna een ‘fanpagina’ maken.
  • De aanmaak van een groepis bedoeld om een gemeenschap te vormen rond een overtuiging, een passie, een thema… Het is vooral een plaats om dingen te delen en uit te wisselen.
  • De fanpagina is HET middel om promotie te maken voor je bedrijf. Een pagina is snel gemaakt en kost niets. Websurfers kunnen er ‘fan’ worden om je nieuws te volgen. Een fanpagina is een echt uitstalraam voor een bedrijf. Het aantal fans is onbeperkt, je kunt de activiteit volgen (bezoekersstatistieken) en de pagina op Google referentiëren: Facebook geeft bedrijven de mogelijkheid om een echt communicatiekanaal te openen.

À lire sur la même thématique :
Het abc van zoekmachineoptimalisatie
Een website? Met AdWords maak je hem ook zichtbaar

We zullen het meer uitgebreid over de fanpagina’s hebben omdat ze bijzonder goed inspelen op de behoeften en de aandachtspunten van bedrijven.
facebook

Stap 1

Ter herinnering, je moet eerst een persoonlijk profiel hebben voor je een fanpagina kunt maken. Dat is dus de eerste stap. Als je het nog niet gedaan hebt, ben je met enkele klikken klaar!

Klik op de startpagina van Facebook op ‘Pagina’s’ in de linkerkolom of in het vervolgkeuzemenu rechts boven. Klik op ‘Een pagina maken’ om te beginnen.

Stap 2

Op de tab Pagina kies je het type pagina dat het best overeenkomt met je bedrijf. Voor een loodgieters-, verwarmings- of aircobedrijf is het type ‘Bedrijf, organisatie of instelling’ de beste keuze. Daarna moet je de categorie kiezen en de naam van je bedrijf invoeren. Let op, de paginanaam die je kiest, is (bijna) definitief: je kunt hem wijzigen zolang de pagina geen 200 likes heeft.
Klik op ‘Aan de slag’ om alles te bevestigen.

Stap 3

De volgende stappen zijn een reeks configuraties van de account om het paginaprofiel aan te vullen.

Infofacebook

Dit is de beschrijving van het bedrijf en de pagina (branche, diensten, plaats van je activiteiten). Dit deel is belangrijk voor de positionering van de pagina in de zoekresultaten van Facebook.

 

facebookProfielfoto

Je moet verplicht een profielfoto kiezen: je logo of een foto die bij je bedrijf past. Ze moet ten minste 160 x 160 pixels groot zijn. Dit maak je pagina professioneler en geeft de bezoekers meer vertrouwen in je bedrijf.

 

facebookToevoegen aan favorieten

Een tip om de navigatie te vergemakkelijken: voeg je fanpagina aan je favorieten toe. Ze verschijnt dan links op de startpagina.

Ten slotte moet je een basispubliek voor de pagina definiëren: geografische locatie, leeftijd, taal… Het volstaat dat je trefwoorden invoert die de doelgroep in grote lijnen definiëren.

 

Na deze drie stappen is je pagina ‘technisch’ klaar. Je moet natuurlijk nog veel instellen opdat de fanpagina van je bedrijf zijn imago en waarden zou weerspiegelen. Breng over enkele dagen een bezoekje aan CoExpert om te ontdekken hoe je de laatste hand legt aan de Facebook-pagina van je bedrijf.

In 6 stappen een Facebook-pagina voor je bedrijf maken [Deel 2]