Bedrijf management

In 6 stappen een Facebook-pagina voor je bedrijf maken [Deel 2]

facebook-coexpert-2

De eerste stap om de Facebook-pagina van je bedrijf te maken: een persoonlijk profiel openen. Daarna kun je een fanpagina maken, de beste oplossing voor de promotie van een bedrijf in om het even welke branche. Dat was het onderwerp van het eerste deel van ons artikel. Nu bekijken we hoe je de fanpagina van je bedrijf personaliseert om ze af te stemmen op zijn imago, waarden en strategie.

Stap 4: de weergave van de uiteindelijke pagina configureren

Instellingen en paginabeheerders

facebook

Bovenaan de pagina zie je de rubriek ‘Instellingen’. Op deze tab kun je de pagina naar wens configureren.

Omslagfoto’s

De afbeelding bovenaan een fanpagina heet de ‘omslagfoto’. Onze tip: kies een andere visual dan je profielfoto, om een meer symbolisch, dynamisch, impactvol effect te krijgen… Je doet dat door op ‘Omslagfoto toevoegen’ te klikken.

couverture

 

Info

Opnieuw is het belangrijk dat je zoveel mogelijk informatie op de pagina geeft, zodat je bezoekers een maximum aan inlichtingen over het bedrijf krijgen. Klik op ‘Info’, links op de pagina. Adressen, openingsuren, telefoonnummers, beschrijvingen van de prestaties enz. zijn allemaal inlichtingen die je bezoekers misschien zoeken.

a-propos-facebook

 

Paginabeheerders

De beheerder van de fanpagina is degene die het persoonlijke profiel geopend heeft die aan de basis van de pagina ligt. Je kunt ook personen toevoegen die met verschillende niveaus van rechten de pagina kunnen modereren.

  • De beheerder “kan alle aspecten van de pagina beheren, berichten verzenden en publiceren namens de pagina, advertenties maken, bekijken wie inhoud of een opmerking heeft gepubliceerd, statistieken bekijken en rollen op de pagina toewijzen.”
  • De redacteur “kan de pagina wijzigen, berichten verzenden en publiceren namens de pagina, advertenties maken, bekijken wie inhoud of een opmerking heeft gepubliceerd en statistieken bekijken”.
  • De moderator “kan antwoorden op opmerkingen en ze van de pagina verwijderen, berichten verzenden namens de pagina, bekijken wie inhoud of een opmerking heeft gepubliceerd, advertenties maken en statistieken bekijken”.
  • De adverteerder “kan bekijken wie inhoud of een opmerking heeft gepubliceerd, advertenties maken en statistieken bekijken”.
  • De analist “kan bekijken wie inhoud of een opmerking heeft gepubliceerd en statistieken bekijken”.

Om dat te doen, klik je op Instellingen bovenaan de pagina en ga je naar de sectie ‘Paginarollen’ in de linkerkolom. Nu kun je profielen op naam toevoegen en er de hierboven vermelde rollen aan koppelen.

Stap 5: Inhoud maken

De bezoekers een lege fanpagina aanbieden zou jammer en ontgoochelend zijn. Het is belangrijk dat je regelmatig inhoud van hoge kwaliteit maakt, om je expertise en dynamisme te tonen. Dit zijn onze tips voor relevante, interessante posts op de fanpagina van een loodgieters/verwarmingsbedrijf:

  • Wissel de soorten inhoud af. Teksten, foto’s, video’s, tutorials… door de soorten inhoud te variëren, houd je de aandacht van de bezoekers vast door hen de verschillende aspecten van je activiteit te laten ontdekken. Dit is het moment om uit te pakken met je realisaties, je nieuwtjes, je expertise…
  • Publiceer vaak. In het ideale geval stel je een redactionele planning op. Het is de bedoeling dat je minstens 1 of 2 nieuwtjes per week publiceert om je aanwezigheid op het web in de verf te zetten.
  • Geef voorrang aan kwaliteit. Zoals in veel domeinen is ook op de sociale netwerken kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Je moet ook de inhoud aanpassen aan de reacties van de bezoekers. Dat doe je door het aantal likes, het delen en de opmerkingen te analyseren.

Stap 6: geef je pagina bekendheid

De fanpagina is klaar! Nu is het tijd om ze bekendheid te geven, je gemeenschap te verzamelen en aan de zichtbaarheid van je bedrijf te werken. Als je nog geen fans en maar heel weinig zichtbaarheid hebt, maak je als volgt promotie:

  • Suggereer de pagina aan je contacten. Je omgeving aanspreken is de snelste en efficiëntste manier om een eerste publiek te krijgen. Het zal je fanpagina zichtbaarheid geven. Deel de links, vertel over de aanpak van je bedrijf, zijn aanbod, vraag mensen om je te liken… en de pagina zal haar eerste fans krijgen. De gouden regel: de vrienden van mijn vrienden zijn mijn vrienden.
  • Neem het adres van je Facebook-pagina op in de informatie over je bedrijf. Op je website, met rechtstreekse links naar de pagina, op je visitekaartjes of in je e-mailhandtekening: allemaal manieren om een fanpagina bekendheid te geven.
  • Als bedrijfspagina op Facebook actief zijn. Commentaar geven, ‘liken’ of antwoorden op posts in verband met de branche: als je in naam van je bedrijf het woord neemt, zullen meer en meer vakmensen en websurfers je pagina ontdekken!

Een Facebook-pagina voor de promotie van je bedrijf is een sterke troef om het meer zichtbaarheid en geloofwaardigheid te geven. Maar het belangrijkste is dat je de pagina regelmatig updatet met interessante posts over je expertise, je realisaties, je dagelijkse ervaring als installateur of je team. Als je nog vragen hebt, kun je die in het commentaar plaatsen.