Praktische gids

Het abc van zoekmachineoptimalisatie

Darts on target - Search Engine Optimization idea - SEO

Van een installateur in de buurt tot een onderhoudsafspraak: vandaag is het internet de voornaamste informatiebron voor zowat alles en iedereen. Een geoptimaliseerde website die goed zichtbaar is voor een zoekmachine (in de meeste gevallen Google), is dan ook een belangrijk concurrentievoordeel voor een verwarmings- of loodgieterijbedrijf. Wij geven hier alvast de basis mee, zodat uw toekomstige klanten uw website gemakkelijk kunnen vinden.

Gerelateerd artikel: Wat is een goede website en waarom is dat belangrijk?

Meer inzicht in verwijzingen op het internet

Een internetgebruiker die om het even welke informatie online wil opzoeken, gebruikt daarvoor een zoekmachine. Vandaag is dat in de meeste gevallen Google, met een marktaandeel van 95,5% in 2015. De gebruiker geeft een zoekterm in, krijgt een lijst met zoekresultaten en klikt op de link die hem het meest relevant lijkt. Maar de zoekresultaten die de internetgebruiker krijgt van Google zijn alles behalve willekeurig gerangschikt. Ze zijn zorgvuldig geselecteerd en geordend door het algoritme van de zoekmachine, en zijn eigenlijk een voor een het resultaat van een verwijzing.

Een website met veel verwijzingen op zoekmachines is dus een belangrijke troef om de concurrentie een stap voor te zijn wanneer de klant zoekt op een product of dienst uit het aanbod van uw bedrijf. Vanuit dat oogpunt is zoekmachineoptimalisatie dan ook een absolute must. Er bestaan verschillende manieren om de zichtbaarheid van uw website te verhogen en ze vallen allemaal onder de noemer SEM (Search Engine Marketing).

  • verwijzingen bij zoekmachines of SEO (Search Engine Optimization)
  • advertenties bij zoekmachines of SEA (Search Engine Advertizing)
  • optimalisatie voor socialenetwerksites of SMO (Social Media Optimization)

Gerelateerd artikel: Zeven goede redenen om een Facebook-pagina aan te maken voor mijn loodgieterij- en/of verwarmingsbedrijf

Advertenties bij zoekmachines zijn betalende verwijzingen: u koopt tegen opbod specifieke sleutelwoorden om helemaal bovenaan de lijst met zoekresultaten zichtbaar te zijn. Natuurlijke verwijzingen kunt u daarentegen zelf optimaliseren om de zichtbaarheid van uw website te verhogen. Een website krijgt veel verwijzingen wanneer de inhoud als pertinent wordt beschouwd door Google. Voor elke verwijzing analyseert en vergelijkt Google miljoenen webpagina’s, die vervolgens worden gerangschikt volgens de mate waarin ze beantwoorden aan de zoekterm van de internetgebruiker.

référencement naturel

De basis van zoekmachineoptimalisatie in zeven stappen

Wat moet u precies doen om uw website zo pertinent mogelijk te maken voor Google? Wij geven alvast een overzicht van enkele designtechnieken om uw website te optimaliseren voor zoekmachines. (Sommige aspecten zijn redelijk technisch voor een beginner. Aarzel dan ook niet om de hulp in te roepen van een professionele webdesigner of een grafisch bureau.)

  • Originele en aantrekkelijke content: een kwalitatief hoogstaande inhoud met nieuwe en gespecialiseerde informatie voor de internetgebruiker is een troef om uw website meer geloofwaardigheid te geven in de ogen van de Google-robots.
  • Een goed gekozen titel: een unieke en compacte titel die de inhoud van uw website perfect weerspiegelt, met sleutelwoorden die de internetgebruiker opgeeft als zoektermen in Google, verhoogt de rangschikking van uw website.
  • Een aangepaste url: het is aanbevolen om een url of webadres te gebruiken dat een of twee sleutelwoorden bevat.
  • Leesbare tekst voor zoekmachines: de inhoud mag niet alleen uit afbeeldingen bestaan, maar moet ook tekst bevatten. Die tekst moet zoveel mogelijk sleutelwoorden gebruiken die relevant zijn voor uw activiteit. Maar opgelet: overdaad schaadt!
  • Metadata die de inhoud van de pagina precies beschrijven: deze data worden opgenomen in de internetcode van de pagina en moeten bovenaan in het html-document worden ingevoegd. Het gaat dan om enkele tekstlijnen die verschijnen op de pagina met zoekresultaten.

meta-description

  • Goed doordachte links: het is aanbevolen om interne links te leggen tussen de verschillende pagina’s van een website. Zo wordt de internetgebruiker gestimuleerd om te navigeren. Netlinking, waarbij een externe website verwijst naar uw website, is zelfs nog beter om de zichtbaarheid van uw website te verhogen.
  • Alt-tekenreeksen om de inhoud van afbeeldingen te beschrijven: zoekmachines kunnen de afbeeldingen op uw website niet lezen, en dus is het belangrijk om een beschrijving te geven in de code van de pagina.

référencement naturel

Een concreet voorbeeld: een internetgebruiker zoekt een loodgieter in Brussel. Hij geeft op Google ‘loodgieter Brussel wijk Dansaert’ in als zoektermen. Een loodgieterijbedrijf in de Dansaertwijk in Brussel heeft er alle belang bij om te verschijnen in de eerste zoekresultaten van Google, opdat de internetgebruiker zijn website zou aanklikken. Dat kan alleen als de website van het bedrijf goede verwijzingen heeft. Denk bijvoorbeeld aan een goede titel als ‘Loodgieter in Brussel-Dansaert’, regelmatige artikels over loodgieterij en aanwezigheid op andere websites via netlinking.

Het vraagt tijd om een goede strategie uit te werken die uw website optimaliseert voor zoekmachines. U moet de juiste sleutelwoorden zoeken voor uw activiteit, regelmatig nieuwe artikels publiceren, aantrekkelijke metadata formuleren… De resultaten zijn pas op middellange termijn zichtbaar, maar kunnen bijzonder doeltreffend zijn. Tot slot nog een belangrijke waarschuwing: het is verboden om inhoud van andere websites te plagiëren of te kopiëren. U hebt vast ook zelf wel iets interessants te vertellen en plagiaat wordt meedogenloos afgestraft door Google…

Bron : Stockvault (Jack Moreh)

Commentaar

Klik hier om een reactie te plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *